google logoSuccesvierenSuccesvieren
4.9 Sterren 13 Reviews

De juiste verkoopdoelstellingen

Wat zijn verkoopdoelstellingen?

Verkoopdoelstellingen of sales targets zijn de doelstellingen die een individuele salesmedewerker of een salesteam op jaarbasis moet realiseren. Het formuleren van de juiste, ambitieuze maar wel realistische verkoopdoelstellingen is de sleutel tot succes! Wat zonder doel is het moeilijk scoren. En als een salesmedewerker niet weet wat zijn of haar doel is, wanneer doet hij/zij het dan goed? Kortom; salesdoelstellingen zijn een must binnen elke commerciële organisatie.

 Wat zijn voorbeelden van verkoopdoelstellingen?

Voorbeelden van verkoopdoelstellingen zijn; aantal nieuwe klanten per maand, aantal uitgebrachte offertes per week, totale omzet per jaar, etc. Vaak werkt het om naast de jaarlijkse sales targets ook doelstellingen te formuleren die vooral betrekking hebben op de korte termijn en die ervoor zorgdragen dat de actiestand wordt getriggerd. Dus een doelstelling op een aantal commerciële afspraken per week, zoveel demo’s per week of wekelijkse doelstellingen voor een x aantal telefonische contactmomenten met prospects stimuleert het actieniveau van de salesmedewerkers. En veel actie vergroot de kans dat sales targets ook daadwerkelijk worden behaald.

 Hoe motiveer je medewerkers om de verkoopdoelstellingen te halen?

Sales is een optelsom van inspanningen die leidt tot succes! En welke sales medewerker wil nou niet succesvol zijn? Maar hoe realiseer je nu dat je sales medewerkers succesvol meer verkopen? Nou door concrete, uitdagende maar wel realistische en haalbare doelstellingen te formuleren. En belangrijk hierbij is dat je deze verkoopdoelstellingen samen bepaalt in plaats van zomaar oplegt. Betrek je salesteam dus bij het bepalen van de sales targets. Inventariseer welke sales doelstellingen zij zelf belangrijk vinden en geef aan wat jij belangrijk vindt. Zo kom je samen tot een jaarplan wat je makkelijk kunt doorvertalen naar maanddoelstellingen. En heel belangrijk om vervolgens in de juiste salesflow te komen is om behaalde successen te vieren! Hoe klein ook, het vieren van successen zorgt voor een positief effect op de sfeer en saamhorigheid in het team. En succes smaakt naar meer dus het vieren van successen zorgt voor een positief effect op de verdere groei van je omzet!

 Verkoopdoelstellingen gehaald? Vieren maar!

De meest succesvolle commerciële bedrijven besteden veel aandacht aan het vieren van successen. En dat doen ze niet voor niets. De beste verkopers genieten ervan om de deal te maken en vervolgens ook intern het podium te krijgen om dit behaalde succes te tonen. Geef ze dus ook dit podium! Een veel gemaakte fout in salesteams is dat wordt vergeten om stil te staan bij het behaalde succes en meteen door te pakken op de volgende potentiële klant. Echt een gemiste kans want juist het vieren van successen zorgt voor een positieve stimulans binnen het salesteam wat de toekomstige sales een boost geeft. Dus vieren maar dat succes!